Harley-Davidson Sportster tähistab tänavu oma 60ndat sünnipäeva. Tegemist on erakordse saavutusega, arvestades seda, kuidas maailm on mudeli debüüdist alates muutunud.

 

Sündinud Briti tootjate poolt, kasutas Sportster K mudelit (1952-56) koos selle üksusele ehitatud karteriga, kuid asendas 55ci (883cc) mootori külgmised klapipead pealmiste klappidega. Samuti säilitas see eesmise ja tagumise hüdraulilise vedrustuse, mis oli antud aja kohta vägagi edasijõudnud.

 

Sportsteri platvorm tõestas enda väärtust koheselt nii müügitulu kui ka kohandamise potentsiaali poolest. Tegu on mootorrattaga, mis on pidevalt arenenud, vastanud turunõuetele ja loonud trende. Hea näide on 1958. aasta XLCH Sportster, millel oli maastiku stiil ja funktsioon, lisaks ujus tagumine tiib ja "peanut" paak 48. aasta 125cc Model 5 tsiklilt – ning ei tunduks kohatu ka tänapäeva tänavatel...

 

XR750: Ilus, karm ja loodud võitma

Läbi 60ndate liikus Sportster koos ajaga ning kümnendi lõpuks oli XLH muutunud kergelt kohandatavaks. 1970. aasta nägi legendaarse XR750 saabumist. Imeliselt ilusana oli XR750 ehitatud selleks, et vallutada nii muda kui maanteed; 1969. aasta reegel lubas 750cc OHV mootoritel USA-s võistelda ning H-D vajas konkurentsivõimelist tsiklit. XR750-st sai tulevikus ülim võidumasin.

 

Cal Rayborn võitis 72. aasta Trans-Atlantic sõitudel Brands Hatchi lühirajal sõites ümbertöödeldud XR750 versiooniga 3 sõitu 6st, püsititades uue ringi rekordi ja pannes imestama kõiki, kes parasjagu pealt vaatasid. Kolm aastakümmet vedas XR-750 sõitjaid American Dirt Track sõitudel võitude ja rekorditeni. Legendaarsed sõitjad nagu Jay Springsteen, Chris Carr, Ricky Graham, Mert Lawwill ja Kevin Atherton on hullutanud fänne just tänu tormilisele XRile. Ning kes suudaks eales saada vastu 9-kordse meistri Scott Parkeri peaaegu sajale võidule, mis tulid enamjaolt XRidega?

 

1970 kuni 2010

1972. aasta XL kasutas 1,000cc versiooni tuttavast 'Iron Head' mootorist. 1976. aastaks oli käiguvahetus liikunud vasakule ning tagumine pidur paremale. 1977. aastal lähtestas XLCR ootused ja oli kuni selle ajani tänu XR750 poolt inspireeritud tagumise vedrustuse, uue raami, kolmekettaliste pidurite, alumiiniumist valatud rataste ja tagumiste jalatugedega sportlikuim Sportster üldse.

 

1983 nägi edasist rõhku jõudlusel XR1000 loomisega, mis loodi XR750 mootori silindrite ja peade siirdamisega olemasoleva Sportsteri alumisse otsa – see oli kõige lähedasem asi maantee XR750le, mida oli võimalik osta.

 

1986ks aastaks oli Iron Head Sportster mootor loovutatud ajalooraamatutesse, tänu Evolution Sportster mootori tutvustamisele kahes mahutavuses; 883cc – identse läbimõõdu ja taktiga 57. aasta disainil – ja 1000cc (see vahetati kaks aastat hiljem välja 1200cc mootoriga). 1987 nägi samuti XLH883 Huggeri tutvustamist, sõitjaid lühemate sammuõmblustega ja kasvavat naissõitjate demograafiat. Kõik Sportsterid said aastal 1991 5-käigulised käigukastid ning kõik peale 883 mudeli hakkasid kasutama rihmaga lõppajameid.

 

Aastal 2000 paigaldati XL1200S Sportster Sportile duaalsed neljakolvilised pidurisadulad ning ühe ka tahaotsa ja kaunis 2002 XL883R tõi esile siledad 2-1 väljalasketorud, topeltkettad ette ning madalad juhtkangid. Aastal 2004 said kõik Sportsterid uue raamikujunduse ning kummikinnitustega mootorid ja aastal 2007 vahetas sissepritse välja karburaatorid.

 

Tunnustades vajadust millegi rohkema järgi, tutvustas Harley-Davidson aastal 2008 XR1200 mudeli, 90 hobujõulise mootoriga Sportsteri, USD esihargi ja võimsate piduritega, kerge valatud alumiiniumist õõtshoovaga, moodsate instrumentide ja tagumiste jalatugedega. Samuti kandis Nightster sel aastal hiilivalt musti velgesid ja kivi-halli mootoriviimistlust, kuid teine detail – tänapäeval kõige tuttavam – on LED pidurdustuli, mis oli sisseehitatud tagumistesse suunatuledesse.

 

Aastaks 2010 olid ilmnemas modernse Sportsteri valiku juured, alustades XL883N Iron'ist, millest sai baasmudel ning kärbitud ujusast XL1200X Forty-Eight'ist – mis kandis "peanut" paaki, mis põhines 1948. aasta Model 5 disainil – samuti sai ta sealt ka omale nime.

 

Kaks aastat hiljem tõi XL1000V Seventy-Two Sportsteri vahemikule taas autentse chopperi iseloomu koos tagasihoidlikuma stiiliga XL1200C-ga. Kõik neli tsiklit viitasid hiliste 50ndate ja 60ndate Sportsteritele, mis ise olid saanud stiilivihjeid veel vanematelt eelmise sajandi mudelitelt. Mis on Harley-Davidsoni jaoks – tootja, kelle kataloog ulatub tagasi aastasse 1903 – täpselt nii nagu see olema peaks.

 

Iron 883 ning Forty-Eight olid aastal 2016 tugevalt ümber töödatud parandatud vedrustuse ja ABS piduritega, pannes paari kõige autentsema old-school stiili modernse šassiivõimekusega ning tähistades 60 aastat elamusi, lisab XL1200CX Roadster täieliku uue jõudlusmõõtme oma 43 mm USD harkidega, preemiumamortidega ning võimsate esipiduritega.

 

Seega kuigi mõned asjad muutuvad, jäävad teised asjad samaks – seda tõestab 60-aastane Harley-Davidson Sportster vahemik.