Volvo Trucks on välja töötanud uue automatiseeritud veoki, mis võib Brasiilia suhkrurookasvatajate tootlikkust märkimisväärselt suurendada. Koristatud suhkruroo vedamiseks kasutatav veok sõidab põldudel väga täpselt, vältides järgmisel aastal saaki andvate noorte taimede kahjustamist. Praegu kaotatakse saagist umbes neli protsenti, sest noortest taimedest sõidetakse üle ja põllul liikuvad sõidukid tihendavad mulda. See võib tähendada ühel hooajal kümnete tuhandete USA dollarite väärtuses saamata jäänud tulu iga veoki kohta.
Maringá linnas, tunnise lennu kaugusel São Paulost läände, toodab Usina Santa Terezinha Group oma suhkruroosaagist suhkrut ja etanooli. Eelmisel põllutööde hooajal olid selle ettevõtte tohutu suured põllud Volvo Trucksi veoki prototüübi katsealaks. Veoki väljatöötamise eesmärk oli uurida, kuidas automatiseeritud sõitmisega saab vältida kahju tekitamist pinnasele ja põllukultuuridele ning seeläbi suurendada tulu. Potentsiaal saada suurem saak on tähelepanuväärne - kuni kümme tonni hektari kohta aastas."Tänu Volvo Trucksi lahendusele saame suurendada tootlikkust mitte ainult ühe saagi vaid suhkruroo taime kogu elutsükli korral, mis kestab 5-6 aastat," selgitab Santa Terezinha finants- ja hankedirektor Paulo Meneguetti.

Praegu kasutatakse põldudelt suhkruroo toomiseks kombaini ja tavalist juhiga veokit, mis väikesel kiirusel sõidavad teineteise kõrval. Kui täis veok sõidab koormat maha laadima, siis liigub kombaini kõrvale järgmine veok ja hakatakse täitma seda. Veokijuhil on küllaltki keeruline hoida veokit kombainiga kogu aeg samal kiirusel ja samal ajal keskenduda täielikult õiges sõidujäljes püsimisele, et mitte sõita üle lähedal olevate taimede, millest saab järgmise aasta saak.

Volvo Trucks on selle lahendanud juhiabisüsteemiga, mis automatiseerib rooli keeramist. See tagab, et nii kombaini juurde, selle kõrval kui ka selle juurest ära sõites püsib veok alati täpselt õigel trajektooril, nii et taimi ülesõitmisega ei kahjustata. GPS-seadme toel sõidab veok mööda suhkruroopõldu koordinaatidel põhineva kaardi järgi. Kaks güroskoopi tagavad, et mitte ainult esirattaid, vaid kogu sõidukit juhitakse väga täpselt, nii et veok võib seatud trajektoorist kõrvale kalduda kõige enam 25 mm. Laadimise ajal on juhil võimalik veoki kiirust püsikiiruse regulaatori abil ise reguleerida, samuti veokit kiirendada ja pidurdada. Juht ei pea enam keskenduma väsitavalt ülitäpsele roolikeeramisele. Nii on tal lihtsam säilitada tähelepanu ning samas töötada oma vahetuse ajal lõdvestunumalt ja ohutumalt.

"Selle lahendusega suudame peagi oluliselt suurendada meie suhkrurootööstuses tegutsevate klientidele tootlikkust. Samal ajal parandame veokijuhtide töötingimusi ja turvalisust. See muudab omakorda veokijuhtide töö atraktiivsemaks, nii et neid on lihtsam värvata ja nad kiirusta muud tööd otsima," ütleb Wilson Lirmann, Volvo kontserni Ladina-Ameerika haru president.

Sel suvel jõuab uurimisprojekt tootearenduse etappi, kus kasutustingimustes katsetamisse kaasatakse veelgi enam sõidukeid. Pärast seda on lahendus turule tulemas juba lähitulevikus. Veel sel aastal kavatseb Volvo Trucks pakkuda oma klientidele GPS-põhist täiustatud kaardilugemissüsteemi, mis annab juhile palju parema ettekujutuse sellest, kuidas etteantud trajektoori hoida, kuigi tegelik juhtimine toimub selles etapis ikka veel käsitsi.

Suhkruroo vedamisel kasutatav veok on üks Volvo Trucksi automatiseeritud sõidukite teadus- ja arendusprojektidest. Praegu on käimas autonoomse veoki katsetused kaevandustööde jaoks Kristinebergi kaevanduses Põhja-Rootsis ja autonoomse jäätmeauto katsetused Rootsis Göteborgis. Eesmärk on hinnata, kuidas erinevate automatiseerimisastmega süsteemid saavad aidata suurendada tootlikkust. Samuti tahame parandada töökeskkonda ja turvalisust.