Harley-Davidsoni Sportster tähistab 60. juubelit

Harley-Davidson Sportster tähistab tänavu oma 60ndat sünnipäeva. Tegemist on erakordse saavutusega, arvestades seda, kuidas maailm on mudeli debüüdist alates muutunud.

Sündinud Briti tootjate poolt, kasutas Sportster K mudelit (1952-56) koos selle üksusele ehitatud karteriga, kuid asendas 55ci (883cc) mootori külgmised klapipead pealmiste klappidega. Samuti säilitas see eesmise ja tagumise hüdraulilise vedrustuse, mis oli antud aja kohta vägagi edasijõudnud.

Sportsteri platvorm tõestas enda väärtust koheselt nii müügitulu kui ka kohandamise potentsiaali poolest. Tegu on mootorrattaga, mis on pidevalt arenenud, vastanud turunõuetele ja loonud trende. Hea näide on 1958. aasta XLCH Sportster, millel oli maastiku stiil ja funktsioon, lisaks ujus tagumine tiib ja "peanut" paak 48. aasta 125cc Model 5 tsiklilt – ning ei tunduks kohatu ka tänapäeva tänavatel...

XR750: Ilus, karm ja loodud võitma

Läbi 60ndate liikus Sportster koos ajaga ning kümnendi lõpuks oli XLH muutunud kergelt kohandatavaks. 1970. aasta nägi legendaarse XR750 saabumist. Imeliselt ilusana oli XR750 ehitatud selleks, et vallutada nii muda kui maanteed; 1969. aasta reegel lubas 750cc OHV mootoritel USA-s võistelda ning H-D vajas konkurentsivõimelist tsiklit. XR750-st sai tulevikus ülim võidumasin.

Cal Rayborn võitis 72. aasta Trans-Atlantic sõitudel Brands Hatchi lühirajal sõites ümbertöödeldud XR750 versiooniga 3 sõitu 6st, püsititades uue ringi rekordi ja pannes imestama kõiki, kes parasjagu pealt vaatasid. Kolm aastakümmet vedas XR-750 sõitjaid American Dirt Track sõitudel võitude ja rekorditeni. Legendaarsed sõitjad nagu Jay Springsteen, Chris Carr, Ricky Graham, Mert Lawwill ja Kevin Atherton on hullutanud fänne just tänu tormilisele XRile. Ning kes suudaks eales saada vastu 9-kordse meistri Scott Parkeri peaaegu sajale võidule, mis tulid enamjaolt XRidega?

1970 kuni 2010

1972. aasta XL kasutas 1,000cc versiooni tuttavast 'Iron Head' mootorist. 1976. aastaks oli käiguvahetus liikunud vasakule ning tagumine pidur paremale. 1977. aastal lähtestas XLCR ootused ja oli kuni selle ajani tänu XR750 poolt inspireeritud tagumise vedrustuse, uue raami, kolmekettaliste pidurite, alumiiniumist valatud rataste ja tagumiste jalatugedega sportlikuim Sportster üldse.

1983 nägi edasist rõhku jõudlusel XR1000 loomisega, mis loodi XR750 mootori silindrite ja peade siirdamisega olemasoleva Sportsteri alumisse otsa – see oli kõige lähedasem asi maantee XR750le, mida oli võimalik osta.

1986ks aastaks oli Iron Head Sportster mootor loovutatud ajalooraamatutesse, tänu Evolution Sportster mootori tutvustamisele kahes mahutavuses; 883cc – identse läbimõõdu ja taktiga 57. aasta disainil – ja 1000cc (see vahetati kaks aastat hiljem välja 1200cc mootoriga). 1987 nägi samuti XLH883 Huggeri tutvustamist, sõitjaid lühemate sammuõmblustega ja kasvavat naissõitjate demograafiat. Kõik Sportsterid said aastal 1991 5-käigulised käigukastid ning kõik peale 883 mudeli hakkasid kasutama rihmaga lõppajameid.

Aastal 2000 paigaldati XL1200S Sportster Sportile duaalsed neljakolvilised pidurisadulad ning ühe ka tahaotsa ja kaunis 2002 XL883R tõi esile siledad 2-1 väljalasketorud, topeltkettad ette ning madalad juhtkangid. Aastal 2004 said kõik Sportsterid uue raamikujunduse ning kummikinnitustega mootorid ja aastal 2007 vahetas sissepritse välja karburaatorid.

Tunnustades vajadust millegi rohkema järgi, tutvustas Harley-Davidson aastal 2008 XR1200 mudeli, 90 hobujõulise mootoriga Sportsteri, USD esihargi ja võimsate piduritega, kerge valatud alumiiniumist õõtshoovaga, moodsate instrumentide ja tagumiste jalatugedega. Samuti kandis Nightster sel aastal hiilivalt musti velgesid ja kivi-halli mootoriviimistlust, kuid teine detail – tänapäeval kõige tuttavam – on LED pidurdustuli, mis oli sisseehitatud tagumistesse suunatuledesse.

Aastaks 2010 olid ilmnemas modernse Sportsteri valiku juured, alustades XL883N Iron'ist, millest sai baasmudel ning kärbitud ujusast XL1200X Forty-Eight'ist – mis kandis "peanut" paaki, mis põhines 1948. aasta Model 5 disainil – samuti sai ta sealt ka omale nime.

Kaks aastat hiljem tõi XL1000V Seventy-Two Sportsteri vahemikule taas autentse chopperi iseloomu koos tagasihoidlikuma stiiliga XL1200C-ga. Kõik neli tsiklit viitasid hiliste 50ndate ja 60ndate Sportsteritele, mis ise olid saanud stiilivihjeid veel vanematelt eelmise sajandi mudelitelt. Mis on Harley-Davidsoni jaoks – tootja, kelle kataloog ulatub tagasi aastasse 1903 – täpselt nii nagu see olema peaks.

Iron 883 ning Forty-Eight olid aastal 2016 tugevalt ümber töödatud parandatud vedrustuse ja ABS piduritega, pannes paari kõige autentsema old-school stiili modernse šassiivõimekusega ning tähistades 60 aastat elamusi, lisab XL1200CX Roadster täieliku uue jõudlusmõõtme oma 43 mm USD harkidega, preemiumamortidega ning võimsate esipiduritega.

Seega kuigi mõned asjad muutuvad, jäävad teised asjad samaks – seda tõestab 60-aastane Harley-Davidson Sportster vahemik.

Märksõnad: autouudised
Jaga:

Lisa oma kommentaar:

Video: Mercedes-Benz esitles uut X-klassi kastikat

Mercedes-Benz esitles oma esimest keskmise suurusega kastiauto, sisenedes sellega enda jaoks mõnevõrra uuele turule. 

Mercedes-Benz X-klass ehitatakse Nissan Navara põhjale. Samal mudelil põhineb ka Renault Alaskan. Kuigi Mercedes on püüdnud autole oma ilme anda ning detailide osas selle kindlasti ka saavutanud, siis kaugemalt peale vaadates meenutab masin ikkagi natuke Navarat. 

Pikapite kliendid võivad teinekord aga väga nõudlikud olla ning Mercedese jaoks on küllap ohutum, kui nende esimene pikap on tehtud selles valdkonnas juba kogenud disainerite käe all. Mercedes pakub X-klassi juures Mersudele omast luksuslikkust, kuid askeetlikuma hingega kliendid saavad ka endale muretseda ka vähese lisavarustusega, kuid see-eest igati võimeka töölooma. 

Mootorivalikusse kuulub väikese arengu teinud Nissani 2,3-liitrine nelja silindriga turbodiisel, mille võimsuseks on ühe turboga 163 hobujõudu, kahe turboga aga juba 190 hobujõudu. Nõudlikumale kliendile pautakse aga ka 3,0-liitrist V6 turbodiiselmootorit, millel võimsust juba 260 hobujõudu. 

Mercedes-Benz X-klass jõuab müügile veel sel aastal. Saksamaal algavad hinnad 37 300 eurost. Autot hakatakse müüma erinevates riikides üle kogu maailma, kuid kindlasti jääb esimese hooga X-klassist ilma USA

Märksõnad: autouudised
x-klass pikap navara nissan
Jaga:

Video: Uus Nissan Leaf on esimene ühe pedaaliga juhitav auto

Kui auto pidurdab, vabaneb teatavasti suur hulk energiat. Juba mitmetel tänastel mudelitel püütakse osa sellest kinni ja saadud elektrienergiat kasutatakse uuesti näiteks kiirendustel. Uue Nissan Leafi pidurdusenergiast elektri tootmise võimekus on aga nii suur, et seal pole tavalist piduripedaali enam üldse vaja. 

Nissan avaldas video e-Pedalist, mis pakub võimaluse autot juhtida vaid gaasipedaali abil. Kiirendamine toimub tavapäraselt, kuid pedaali ülespoole lastes hakkab auto reaalselt hoogu maha võtma ja pidurdama. Gaasipedaali täielikult vabastades peatub täielikult ka auto. Seda isegi mäe peal. Nissani hinnangul peaksid uue Leafi juhid saama e-Pedaliga hakkama 90 protsendil kõigist olukordadest. Kiiremat pidurdust nõudvate olukordade jaoks säilitab Nissan ka traditsioonilise piduripedaali ning e-Pedali saab soovi korral ka täielikult välja lülitada. 

Ühe pedaaliga sõitmine pole tegelikult ainult Nissani leiutis. Sarnaseid lahendusi pakub ka näiteks BMW i3, kuigi i3 juures peab pidurdusmaad päris pikalt ette planeerima. Ka Hyundai Ioniq Electric ja Wolkswagen e-Golf võimaldavad regeneratiivset pidurdamist, kusjuures nende juures saab selle tugevusele veel erinevad tasemed valida. Nissan on oma lahenduse püüdnud aga võimalikult lihtsaks teha, ehk kas pidurdusenergiast elektri tootmine töötab täiel võimsusel või vaid minimaalselt. 

Uue Nissan Leafi ametlik esitlus toimub juba 5. septembril.

Märksõnad: autouudised
leaf elektriauto pedaal kers pidurdamine
Jaga:

Venelaste UAZ tahab laieneda Aafrikasse ja Ladina-Ameerikasse

Venemaa maastikuautode tootja UAZ otsib nõukogudeaegseid eksporditurge Aafrikasse ja Ladina-Ameerikasse.

Hetkel läheb UAZ-i toodangust 14% ekspordiks. Ettevõtte eesmärk on aga jõuda järgmise kolme kuni viie aastaga 30%-ni. “Keskenduma arenevatele turgudele ja mitmetele meie NSVL partneritele. Tahame need turud uuesti üles ehitada” rääkis UAZ-i finantsdirektor Mikhail Belobrov.

Lenini kodulinnas Uljanovskis tegutsev tootja toodab ka Fordile ja Mazdale mudeleid. UAZ-i müük vähenes mullu 11% 51 000 autoni. Sel aastal oodatakse väikest kasvu.

UAZ alustas esimest korda pärast 1992. aastast autode eksportimist Ecuadori ning sihikul on ka Nicaragua, Boliivia ja Mehhiko. Lisaks Aafrika riigid nagu Ghana, Elevandiluurannik, Kamerun ja Senegal.

Märksõnad: autouudised
Jaga:

BMW soosib elektrilise Mini tootmiseks Suurbritannia tehast

BMW otsib kohta, kus hakata valmistama elektrilist Mini ning hetkel on soosik Inglismaal Oxfordis asuv tehas, kirjutab Reuters.

Mini aastane toodang on 360 000 ning sellest 70% valmib just Oxfordis. Kuid BMW ehitas pärast Brexitit ja kõhklusi tuleviku osas Hollandisse teise tehase.

Reuters kirjutab allikaid tsiteerides, et Oxfordi tehasest on kasu vaid siis, kui seal suudetakse sisepõlemismootorite kõrval ka elektriajameid toota. Vastasel juhul on BMW mitme miljardi suurused investeeringud luhta läinud.

BMW esindaja ütles, et hetkel pole elektrilise Mini tootmise osas lõplikku otsust langetatud. Teise võimalike tootmispaikadena käis Inglismaa ja Hollandi kõrval läbi ka Saksamaa.

Märksõnad: autouudised
BMW
Jaga: